Thursday, October 23, 2008


BLUETOOTH

Bluetooth adalah sebuah teknologi komunikasi wireless ( tanpa kabel ) yang beroperasi dalam pita frekuensi 2.4 GHz unlicensed ISM (Industrial, Scientific and Medical) dengan menggunakan sebuah frekuensi ( hopping transceiver ) iaitu gabungan pemancar dan penerimaan radio yang mampu menyediakan layanan komunikasi data dan suara secara real-time antara host-host bluetooth dengan jarak jangkauan layanan yang terbatas (sekitar 10 meter).

Bluetooth berupa card mempunyai bentuk dan fungsi yang hampir sama dengan card yang digunakan untuk wireless local area network (WLAN) iaitu menggunakan frekuensi radio standard IEEE 802.11 dan mempunyai jangkauan jarak layanan yang lebih pendek dan kemampuan penghantaran data yang lebih rendah. Pada dasarnya bluetooth diciptakan bukan hanya untuk menggantikan atau menghilangkan penggunaan kabel di dalam melakukan pertukaran informasi, tetapi juga mampu menawarkan ciri yang baik untuk teknologi telefon bimbit, mudah dalam pengoperasian dan mampu menyediakan layanan yang bermacam-macam.


LATAR BELAKANG BLUETOOTH


Pada bulan Mei 1998, terdapat lima penganjur perusahaan iaitu Ericsson, IBM, Intel, Nokia dan Toshiba membentuk sebuah Special Interest Group (SIG) dan mula untuk membuat spesifikasi yang mereka namai ‘bluetooth’. Pada bulan Julai 1999 dokumen spesifikasi bluetooth versi 1.0 mulai dilancarkan. Pada bulan Disember 1999, pembuatan dokumen spesifikasi bluetooth versi 2.0 dengan tambahan empat penganjur baru iaitu 3Com, Lucent Technologies, Microsoft dan Motorola.


APLIKASI DAN FUNGSI BLUETOOTH

Aplikasi bluetooth menggunakan sebuah kombinasi antara circuit switching (litar penghubung) dan packet switching (alat penghubung bungkusan). Bluetooth dapat menampung sebuah saluran data asinkron, tiga saluran suara sinkron simultan atau sebuah saluran dimana secara bersama menghubungkan layanan data asinkron dan suara sinkron. Setiap saluran suara menampung sebuah saluran suara sinkron 64 kb/s. Saluran asinkron dapat melalui kecepatan maksimum 723,2 kb/s asimetris, dimana untuk arah sebaliknya dapat dihubungkan dengan kecepatan 57,6 kb/s. Sedangkan untuk mode simetris ia dapat menampung dengan kecepatan 433,9 kb/s. Sebuah peringkat yang memiliki teknologi wireless bluetooth akan mempunyai kemampuan untuk melakukan pertukaran informasi dengan jarak jangkauan sampai dengan 10 meter (~30 feet). Sistem bluetooth menyediakan layanan komunikasi point to point dan juga komunikasi point to multipoint.

Produk bluetooth dapat dikenali dalam bentuk PC card atau USB adapter. Peringkat-peringkat yang dapat diintegerasikan dengan teknologi bluetooth antara lain ialah mobile PC, mobile phone, PDA (Personal Digital Assistant), headset, kamera, printer dan sebagainya. Aplikasi-aplikasi yang dapat disediakan oleh layanan bluetooth ini antara lain dari PC ke PC file transfer, PC ke PC ( notebook to desktop), PC ke mobile phone, PC ke PDA, wireless headset, dan sebagainya.





Contoh modul dan beberapa aplikasi bluetooth




SISTEM BLUETOOTH


Sistem bluetooth terdiri dari sebuah radio transceiver, baseband link controller dan sebuah link manager. Baseband link controller menghubungkan peringkat radio ke base band processing dan lapisan aplikasi fizik. Link manager melakukan aktiviti-aktiviti aplikasi di peringkat tinggi seperti melakukan link setup, autentikasi dan konfigurasi.



Contoh blok fungsi bluetooth





Layer-layer bawah pada susunan aplikasi bluetooth dirancang untuk menyediakan suatu dasar yang fleksibel untuk pengembangan aplikasi yang lebih lanjut. Susunan aplikasi bluetooth dapat dibahagikan kepada empat lapisan yang sesuai dengan tujuannya.

No comments: